Zaterdag 7 maart - Afscheid van Reitoca

Na een drukke week in Reitoca heb ik afscheid genomen van Doña Eloisa en Doña Segunda, de andere vrouwen hebben jammer genoeg afgehaakt van het project. Even dreigde het hele project in elkaar te stuiken, iets waar we 6 weken voor gewerkt hadden. Een werkplaats komt er evenwel toch nog, met oven en andere benodigdheden. De reden is dat de meeste vrouwen een terrein voor de oven en de werkplaats op eigen naam wilden krijgen zodat als er iets zou mislopen ze toch nog het geld van de verkoop van de grond zouden hebben. Maar op die manier werkt Solidaridad nu eenmaal niet, gelukkig maar. Het is gewoon een mentaliteit van hebben en krijgen die nog doorwerkt uit de tijd dat de 'arme mensen uit arme landen' alles kregen zonder er iets voor te moeten doen. Die tijd is gelukkig voorbij, maar de meeste mensen zijn in die nieuwe manier van denken en ontwikkelen nog niet meegegroeid. Gelukkig waren Eloisa en Segunda niet bang om de handen uit de mouwen te steken en ik ben er zeker van dat ze zullen slagen met de opvolging van coördinatrice Maria, mijn compañera van de laatste maanden. Het afscheid ginder was deugddoend, gisterenavond hebben we gevierd met kip en rijstschotel (na een hele week weer bonen met tortillas), met ook een beetje rum met jugo de naranja erbij!
Ik kreeg ook van olijven gemaakte zeep mee, ideaal tegen schilfertjes.
Dit weekend gaat er hier in Tegus een vorming door en ik ga er zorgen voor een avondmaal, ´t zal wel spagetti worden denk ik... Daarna gaan we met het hele equipe ergens dansen, ben benieuwd. ´t Is ook tijd dat we eens iets anders doen dan werken en nog eens werken...
Vanaf zondagmiddag vertrekken we alweer naar Guajiquiro (in het westen en dus weer naar de koude) om een beginnende groep vrouwen te gaan begeleiden in het maken, verkopen en verbeteren van hun Lenca-producten.
Volgende week meer nieuws, hopelijk krijg ik de foto´s van deze week er nog opgezet, anders is het weer wachten tot volgend weekend.
Ben begonnen met aftellen nu, verlang heel erg naar huis met de gewone mensen en gewone dingen.
Tot gauw dus, en blijf toch nog maar berichten sturen, kijk er erg naar uit!

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Marijke,
amai wat een verhalen, wat hebben wij het toch goed! Ongelooflijk als ik hoor van die eend! Wij zijn weer volle bak bezig(op school) na de krokusvakantie. Deze week naar 2 studiedagen geweest. Voor de rest ga ik( met Vera) nog altijd aquajoggen maar wel op maandag, binnenkort terug op dinsdag.
Marijke, veel ijver en moed met je werk daar!Wanneer kom je nu terug?
Begin je na de paasvakantie terug te werken? Het allerbeste en veel liefs en dikke knuffel.
Karin

Anoniem zei

Hallo Marijke,

Ik vind het echt fijn om elke week je verhalen te kunnen lezen! Ik ben er zeker van dat je daar enorm veel werk heb verricht en dat je ginder een grote invloed gaat achterlaten!
Maar ben toch ook wel blij dat je bijna terug bent!
Werk nog goed de laatste weken, dagen, maar vooral, geniet er nog van!
Tot zeer binnenkort!
Veel liefs en knufs
X
Sofie (Thysen)

Anoniem zei

Hallo Marijke ...

Ik verschiet elke keer weer als ik op jou site ga.
Heel mooi wat jij daar allemaal doet voor die mensen.
We wachten al vol spaning op je verhalen als je terug bent, want wat jij doet vind ik toch iets heel speciaal!
Ik denk dat die mensen u daar ginder nog gaan missen als ge weg zijt, maar wij dan weer heel blij zijn dat ge terug zijt.
Langs een kant zal het ook wel jammer zijn dat meester Dirk geen sport meer geeft.
We zien elkaar terug in april.

Tot dan Micky

Anoniem zei

hallo Marijke,
Met meester Dirk in de sportles is het wel fijn maar we zijn ook blij dat je in april terugkomt. Als je1 april al terug komt werken dan zal je toch moe zijn, want zo zes maanden hard werken is toch niet niks. alé daag
Dries

Anoniem zei

hallo marijke

heb je al een leuke tijd daar door gebracht?
heb je al hard moet werken daar?
ik hoop dat je je amureet daar gins
hoe leven de mensen daar gins?
is het daar leuk om samen te werken met de mensen?
tot dan

groetjes van bob

Anoniem zei

Hallo Marijke

Hier een reactie van groep 10. We vinden je verhalen die we tot nu toe hebben gelezen heel boeiend. We komen zo wat meer te weten over die heel andere levenswijze en cultuur daarginds.
Sil is net terug van een week stage in Dagcentrum 'De Heuf'. Hij denkt dat het toch niets voor hem is en is toch blij dat hij nog een aantal jaren school mag lopen. Gerry geeuwt omdat het maandag is.Reinhart traint tijdens zijn finaliteitsproject met de handbike, als voorbereiding op de beklimming van de Mont Ventoux. Op 20 mei wordt de datum vastgelegd. De crisis slaat toe in ons winkeltje op dinsdagnamiddag. (met Didier)We hebben minde'r omzet. Er wordt dus minder snoep gekocht, iets wat jij wel zal toejuichen.
Voor de rest stevenen we weer af op de paasvakantie. Dan kom jij ook weer terug, zeker?
We kijken er al naar uit!

Lieve groetjes van de gasten van groep 10

Muriel zei

Hey Marijke,
Wanneer kom je precies terug?
Moeten we zeker es afspreken he!!
Lekker kletsen met e fleske wijn derbij. (jaja, heb wijn leren drinken, lol)
Tot binnenkort
xXx

Anoniem zei

Dag lieve Collega,

Wat ben ik blij dat je bijna terug komt. Dan kan ik met al mijn 'problemen' weer bij jou terecht :-). Niet dat het helemaal in het honderd is gelopen, maar zo iemand met zoooooooooooo veel ervaring miste ik wel...

Geniet nog van de laatste weken, ik kijk uit naar het volgende leuk verhaal!

Groetjes

Sofie K.

Anoniem zei

Dag Marijke,
Jouw verhaal is soms een beetje triestig en soms ook leuk; dat over die eend en die flessen rhum in elk geval.
Wij hopen dat het je op die nieuwe plaats beter bevalt dan op die koude plek.
Bij ons gaat het leven zijn gewone gangetje. Nicky staat in zijn staplank, Bart en Jonas zitten hoog en droog (in hun liftrolstoel kunnen ze beter naar het scherm kijken), Bruno en Jimmy en Nicky gaan straks uit eten in CCH, Joris ligt lekker op de zetel(beetje ziekjes).
Nu zijn we weer wat bijgepraat. Nog veel succes en tot gauw.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX