Zaterdag 24 januari 2009

Vorig weekend ben ik maar even in mijn gastgezin geweest. Wel ben ik met Maria en hare esposo Pedro naar Tegucigalpa geweest en er de markt en het museum bezocht. Eindelijk heb ik eens iets van de stad gezien. Een hoofdstad kan je het moeilijk noemen, eerder een provinciestadje. Niks bijzonders, of ik zou een belangrijk gedeelte overgeslagen moeten hebben. Ik hou toch altijd al meer van 'de buiten'.
's Avonds reden we met de bus naar Zambrano waar hun gehuurd huisje staat. Net een centerparks-vakantieverblijfje, helemaal in beton, een dak van golfplaat, met electriciteit en water buiten aan de pila, maar wel een van de properste huizen die ik hier al gezien heb. Maar koud dat het daar was, het ligt dan ook op zo'n 1800 meter boven de zeespiegel. Heb van de kou dan ook geen oog dichtgedaan. 's Anderendaags kookte Maria heel lekker, met gewone ingredienten maar heel smakelijk bereid, lang geleden nog zo lekker gegeten. Namiddag reden we terug naar Tegucigalpa om het project met de mensen van Solidaridad verder te plannen en te evalueren.
In Reitoca is er al de hele week feest met markt, maar stel je daar niet teveel van voor hoor, iedereen uit de verre omgeving trekt daar dus wel naartoe. Varkenskoers, markt, eten (vooral), 's avonds muziek en sfeer... Wij met de groep van Solidaridad zochten een plekje op de markt om onze (keramiek)waar te verkopen. Het werd een tegenvaller, bijna niks verkocht, enkel een paar kleine spullen voor heel weinig geld. Maar zondag gaat dona Eloisa zelf nog verkopen, en iedereen kent haar en zij ook iedereen. Hopelijk valt dat dan wat beter mee.
Na een reunion met de vrouwen op woensdag besloten we om de handen in elkaar te slaan en een nieuwe productie aan te vatten, maar dan wel met meerdere kleinere voorwerpen, beter afgewerkt. We gaan ook een vast verkooppunt zoeken. Het bouwen van de oven en werkplaats wordt nu even uitgesteld. Donderdag komen we samen om klei te gaan graven hier in de buurt en volgende week beginnen we met nieuwe moed en ideeën. In het museum in Tegus heb ik een hoop bruikbare voorbeelden gevonden uit een collectie van de vroegere Maya's, machtig mooi en te doen!
Nu ben ik terug in de hoofdstad, heb eens een warme douche kunnen nemen, pizza gemaakt voor mijn gastgezin, en verder help ik hier met was en plas en kinderen. Morgen gaan we nog enkele winkels bezoeken met Lenca-gerief. Kwestie van de verkoopmarkt te kennen...
Bedankt voor alle reacties en mails, hoop voor iedereen dat alles goed gaat in Hasselt, Houthalen, Diepenbeek, Beringen en omstreken. Ik begin iedereen en alles wat me zo bekend is serieus te missen, hier moet ik meer op m'n tanden bijten dan in Ecuador. Ondertussen is er ook alweer veel tijd overheen gegaan, en ik begin stilaan uit te kijken naar het weerzien met iedereen.
Maar tegen die tijd is er nog veel te doen. Ik breng alvast de lente mee naar huis!
In bijlage de foto's van vorige week die ik niet allemaal doorgestuurd kreeg.
Tot volgende week!

4 opmerkingen:

Muriel zei

Hey Marijke,

Ik blijf toch elke keer met verwondering kijken in welke omstandigheden de mensen daar leven. En ge ziet... Dat gaat ook he.
Het zou wel een heel avontuur zijn!
Je doet dat goed daar. Geniet er nog maar van.
X Muriel

Anoniem zei

Dag Marijke!

Hebben een mail gelezen met daarin alles wat je al verricht hebt! amaai, was me dat een boterham!!! In ieder geval een dikke proficiat voor je inzet. Je levert er goed werk!!!

Geniet nog van de komende tijd.

groetjes

Ellen

Anoniem zei

Nieuws uit groep 12 : Je foto’s zijn zo mooi ! Birger heeft een actie voor Unicef op touw gezet. Hij gaat wafels verkopen op school om de baby’s in Gaza te helpen. Kevin was onder de indruk van het bezoek aan de Bewel met de klasgroep en de ouders. Wie weet is dat iets voor hem! Jannick gaat binnenkort op stage in de Bewel van Diepenbeek en Hasselt. En hij mag dit jaar op zeilreis! Lindsay mag ook een weekje op stage met hare Jannick. Robin is onder de indruk van het grote witte huis van de nieuwe president van Amerika, de gebeurtenissen in Gaza en hier bij ons in een kinderdagverblijf. Febe verstuurt nog altijd graag kaartjes. We missen iemand bij LO maar meester Dirk is ook leuk. We lezen jouw blog graag en kijken graag naar de foto’s. Je doet het daar goed. Die mensen zijn zo blij. Daar is het zo warm en hier weer koud. Groetjes van ons. Birger, Kevin, Jannick, Lindsay, Robin, Febe, Vera

Anoniem zei

Dag Marijke,

Af en toe ogen dichtdoen en wegdromen helpt als je thuis wat mist, ...
Er komt een tijd als je terug hier bent dat je ook hier je ogen even wil dichtdoen en ontsnappen.
Het zal niet gemakkelijk zijn, maar je bent een straffe madam. Doe het nog goed daar, take care...
Tot snel,
Nele
x