Vrijdag 2 januari 2009

Om goed te beginnen in 2009 wens ik iedereen van harte een gelukkig nieuw jaar! Dat alles beter mag worden dan dat het al was... Ook een gemeend dankjewel voor alle fijne wensen die ik mocht ontvangen via mail, blog of telefoon. (alle collega's, familie, mensen uit Otavalo en Gualsaqui, provinciebestuur van limburg enzovoort)
Na een deugddoende vakantie in Ecuador met Roger ben ik maandag 29 december aangekomen in Tegucigalpa, Honduras. Het tweede deel van mijn reis begint hier.
Veel is er nog niet te vertellen. Ik logeer hier bij Mathilde en Cayetano met hun drie kinderen in een naar westerse normen normale omgeving. Het is hier nog vakantie en ik help gewoon wat mee in het gezin. Mijn spaans is serieus weggekwijnd na 2 weken enkel 'flamenco' praten met Roger. Maar hier moet ik echt wel wat ophalen, enkel Mathilde (die afkomstig is uit Erpe-Mere) spreekt nederlands.
We hebben nieuwjaar gevierd met de familie van Cayetano (zo'n 30 man in huis), die bleven eten en ook slapen. Een hele warme en ook drukke familie waar ik me wel mee op m'n gemak voelde.
Nu zijn we allemaal doodop van de drukte en het zorgen, maar vanaf dinsdag begin ik te werken ergens in het zuiden van Honduras. Ik verblijf daar samen met een vrouw die me begeleid in een gastfamilie. Het schijnt er erg warm te zijn en ik moet daar buiten slapen in een hangmat, dat zal wat geven, ... pero vamos a ver...
Eerst draai ik mee in de keramiekwerkplaats waar met de hand gemaakte gebruiksvoorwerpen gemaakt worden. Er loopt een grote bestelling dus er is werk aan de winkel.
In het weekend kom ik terug naar Tegucigalpa, en dit gedurende 3 weken.
Meer weet ik echt nog niet, maar ik hou iedereen op de hoogte.
Het enige dat ik nu al besef is dat de criminaliteit hier een stuk hoger ligt dan in Ecuador en dat ik nooit alleen op stap mag zonder begeleiding van hier. Een akelige gedachte maar ik neem geen enkel risico. De mensen die ik nu reeds ontmoette zijn echt wel warm en vriendelijk. De taal is wel heel wat moeilijker te verstaan, ze spreken hier binnensmonds en slikken veel laatste klinkers in. Moet me echt concentreren om iedereen te verstaan..
Tot zover, volgende week meer nieuws.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Marijke,
het is alweer een tijd geleden hé...terwijl jij een nieuw avontuur inzet heeft hier een goede stevige vrieswinter zijn intrede gedaan. Eerst en vooral een fantastisch 2009 toegewenst. Is wel eens leuk om dit in een ander land in te zetten nietwaar.
Hier genieten we ook van een welverdiend verlof:sauna, winteravonden Bokrijk, en uiteraard feestje hier en daar (met teveel food...maar het lopen om de twee dagen maakt dit wel goed). Maandag is het 'back to reality'.
Het is ongelofelijk hoe dat de tijd zo snel gaat. We herinneren je vertrek nog...nu nog enkele maanden in Honduras en je bent weer terug in Belgenland. Het is heel tof om je ervaringen te blijven volgen. Doe het nog goed ginds, geniet van alles en ben benieuwd naar je Spaans als je terug bent. Ongetwijfeld zal je veel opgestoken hebben!
Succes en veel liefs uit Zonhoven,
Patricia en Kristof

Anoniem zei

Hallokes,
Vooreerst mijn beste wensen voor 2009.Ik heb zojuist uw foto's bekeken , ze zijn prachtig. Trouwens in onze kerstviering op school was er bij de PP een mooie foto van U met een kind op uw rug.
De vakantie is hier druk geweest met twee blokkers in huis en ééntje die niet moet blokken.Met die feestdagen in de week weet je met moeite welke dag het is.Maandag begint de normale routine weer. Hoogst waarschijnlijk gaan we 20 januari een mini musical van LUA opvoeren voor het colloquium van de directies BuSO Vlaanderen in Spa.
We blijven zingen op school!
Ik wens je voor ginder nog veel plezier, vriendschap en geluk en tot ....
Dikke kussen
Greet

Anoniem zei

Dag Marijke,
Langs deze weg even zeggen dat ik toch wel eens aan je denk.
Je lijkt het naar je zin te hebben en dat is goed nieuws. Zorg ook goed voor jezelf en geniet van zoveel nieuws in je leven.
Ik wens je langs deze weg een jaar vol geluk met heel veel warme momenten.
Veel liefs, Petra

Muriel zei

Hey Marijke!!
Hopelijk waren de feesten goed daar, hier waren ze zwaar... Veel gewerkt vooral.
En nu in een hangmat slapen... Jij als goede slaper. ocharme :-S
Ik begin maandag terug werk te zoeken, want ik ben geen sint-gerardusiaan meer helaas.
Ma dat wilt niet zeggen dat we geen contact meer gaan hebben als je terug in ons klein en koud belgenland bent.
Jij lekker warm, wij hier vrieskou!
Breng het goede weer maar mee naar ons, ;-)
Dikke nuf Muriel

Anoniem zei

Dag Marijke,

GELUKKIG nieuwjaar natuurlijk, en ik wens je voor 2009 alle goeds, veel geluk op alle vlakken, veel warmte en liefde en zalige momenten.
Hier is het bibberen van 's morgens tot 's avonds, de temperaturen komen amper boven het vriespunt. Vanmorgen heeft het zelfs een klein beetje gesneeuwd! Kan je je die kou nu voorstellen? Ik zou wel graag even in een hangmat hangen en wat opwarmen onder een schaduwrijke boom :-)
Je doet het daar heel goed, je ziet er heel ontspannen uit... Fijn om te zien! Veel geluk nog en tot binnenkort, Nele en Steven

Anoniem zei

Hey Marijke,
Fijn om te horen dat alles goed met je gaat ! Ook de vrolijke, kleurrijke foto's laten ons mee van je avonturen genieten. Het lijkt me helemaal iets voor jou ! Geniet ervan...
Hier loopt alles zijn gangetje ookal is er vannacht 5cm sneeuw uit de lucht gevallen en kunnen we bijna schaatsen op de vijvers en sloten...
Verder wens ik je 2 dingen voor 2009: Alles en Niets...
Alles wat je hart gelukkig maakt en niets dat je hart verdrietig maakt.
Veel succes en liefs uit Mechelen,
Inge

Anoniem zei

hallo marijke,

Zo te zien gaat het u heel goed, dat doet ons deugd. We wensen u een gelukkig nieuwjaar. Hier is het een natuurlijk kunstwerk van sneeuw. Er ligt een dikke sneeuwlaag. Deze nacht gaat het -13° vriezen. Brrrr brrrr. Dirk is een zeer creatieve leerkracht. Hij verzint altijd andere activiteiten om ons bezig te houden.
groetjes van gr.10

Anoniem zei

Lieve Marijke,
De les is bijna om, gauw even iets naar jou schrijven. Wij zitten hier warmpjes binnen terwijl het vannacht -21 gr gevroren heeft. De sneeuw blijft ferm liggen. We moeten heel voorzichtig zijn want heel Limburg is een ijspiste. Daarnet was het nog -8 gr, het is bijna midda.
We wensen jou een fijne tijd in Honduras We zijn benieuwd naar je nieuw avontuur.
Dikke warme knuffels van Jimmy, Joris, Jonas, Bruno, Nicki , Bart en Paula

Anoniem zei

Dag marijke!
Jij in het zonnetje en wij hier ook in zonnetje ..maar wel met temperaturen van -8 graden deze middag.Koud maar o zo mooi buiten. Rijm die op de takken van de bomen aanvriest, blauwe lucht en een schitterende zon.Allemaal heel lang geleden dat wij zo'n winter nog gehad hebben.De Heidestraat ligt er nog altijd sneeuwwit bij...'t lijkt wel of wij in zwitserland wonen, mar dan wel zonder bergen natuurlijk.Ik wens je heel veel pottenbak plezier en heel veel leuke en boeiende contacten toe. Tot een volgende keer. groetjes

Anoniem zei

Dag juf Marijke

Wij willen jou nog de beste wensen overbrengen voor het nieuwe jaar! Sorry dat dit met vertraging is...
Geniet daar ginder!!

groetjes
groep 5

Arnaud, Sam, Ishak, Nicola, Hanna en juf Ellen