Zondag 7 december

De laatste week hier in Otavalo, Gualsaqui en Moraspungo komt eraan. De tijd is gewoon gevlogen, en niet omwille van de werkdruk zoals in Belgiƫ. Gewoon omdat (bijna) alles fijn verliep en ik zeker mijn werk had. Deze week nog enkele dingen afwerken en donderdag overal afscheid nemen. Op school gaan ze iets ineensteken voor mijn vertrek en een speciaal menu maken (iets met vis).
Deze week ben ik enkele keren naar Dolores (zie foto) geweest om wedstrijdvestjes te naaien in haar superdeluxe naaiatelier (zie foto), maar sinds vorige vrijdag tot deze week donderdag was er geen vonkje electriciteit! Zo gaat dat hier... Donderdag ben ik naar Quito geweest om mijn vliegticket bij Avianca te gaan annuleren en een nieuwe vlucht te boeken naar Honduras. Wat een stad! Met een stadsplan zocht ik te voet het adres van Avianca in de nieuwe stad. Anderhalf uur heb ik gestapt, zonder verloren te lopen, het zijn nogal afstanden daar! Niks mooi vond ik eraan, maar later toen ik de trollybus moest nemen om naar de busterminal te gaan reden we door Quito Antiguo. Wat een verschil: straten met trappen, pleintjes met mooie gebouwen, parkjes.... Volgende week gaan Roger en ik verder verkennen. De rit terug naar huis duurde omwille van 'mucho trafico' bijna 4 uur, was gewoonweg murw en ben onmiddellijk in bed gekropen.
Gisteren kreeg ik het goeie nieuws dat de gevraagde subsidies van de provincie Limburg goedgekeurd zijn en dat het Lenca-project in Honduras dus kan doorgaan. Het leek me van in het begin al een interessant project, en ik ik kijk ernaar uit om heel wat bij te kunnen leren over de keramiek-cultuur van ginder.
Op de fotos zie je een bord met beestjes, dit noemen ze hier 'catzos', rond deze tijd van het jaar komen deze kevers heel veel voor en het is een gekende en begeerde lekkernij! Eerst trekken vrouwen of kinderen, al keuvelend en zonder enig medelijden met die beestjes, hun vleugels uit, gooien ze in een pot met water (zodat ze niet weg kunnen) en daarna frituren ze ze en peuzelen ze lekker op! Zou heel eiwitrijk zijn... Ook de grotere variant in het bruin wordt hier zeer gesmaakt. Maar daar trekken ze de poten eerst uit, zonder blikken of blozen. En nee, ik heb ze niet gegeten! Tine (die thuis vegetarisch is ) at ze op met verstand op nul...
Zaterdag heb ik nog foto's genomen van de markt in Otavalo, het was zulk mooi weer, de kleuren waren prachtig..
Dit zal het laatste bericht zijn vanuit Ecuador, volgende weken houden we vakantie, weet niet of ik de kans zal hebben om foto's of een verslag op de blog te zetten, daarom: aan iedereen die trouw gevolgd heeft en dat misschien nog zal doen: hele fijne eindejaarsfeesten (wij zitten met kerstmis aan de zee met zo'n 25 graden) en een supergoed begin van 2009!
Bedankt ook aan iedereen voor de toffe reacties en alle goeie raad (en voor de verjaardagswensen natuurlijk)!

7 opmerkingen:

Muriel zei

Hey Marijke,
Toch niet geproefd? hihi... Zou het ook niet gedaan hebben.
Heb hier eindelijk door hoe ik tegoei een bericht moet opzetten...
Moest er geen tijd meer zijn om berichtjes te sturen:
geniet van uw bezoek van Roger, van uw rondtrekken en al een zalige Kerst en gelukkig nieuwjaar!!!
XXX Muriel

Anoniem zei

Hello Marijke,
How are you?
Here a letter of group10 (Reinhart, Donald, Frederique,Gerry, Sil, Glenn, Jaime,Toon)We write the letter in English because we have English at the moment.At this moment there is also a friend from Thailand in our class. (Bytes - that's his nickname. His real name is Kasempan/first name
Kaewthumrong/surname)
He stays in a guestfamily in Diepenbeek,he studies in Hasselt for one year (Erasmus) and he does social work in Sint-Gerardus at the moment.
Did you have a big party on your birthday?
We read in your blog that you have fantastic life experiences.We think that you learned a lot of things about the people,the culture and the food. When you come back in Belgium,it will be a different life again! Stress,stress,stress...
We wish you a nice holiday with Roger,a merry christmas and a happy new year 2009!

Kisses from group 10: Reinhart,Frederique,Toon,Sil,Gerry,Glenn,Jaime,Donald,Bytes and Edith

Anoniem zei

hey marijke,
heb al een paar keer geprobeerd wat te sturen maar lukt maar niet.
maar ik volg je avonturen op het net! ik ga ook kerst vieren in de zon dus denk aan jou.
geniet er nog van en de groetjes
yola

Anoniem zei

Hallo Marijke,
We hebben zonet je laatste verslag in de klas gelezen. We bewonderen wat je daar allemaal doet : je moed en zomaar werken zonder centjes te verdienen. Ecuador lijkt wel mooi, maar arm en oud. Goed dat je volgende week op vakantie kan gaan, 25° zalig! Mogen we niet allemaal mee komen? Hier is het ongeveer 3°, het heeft al heel wat gesneeuwd, echt kerstsfeer. Morgen is het Kerstmarkt en volgende week Kertfeest! Dan zullen we je zeker missen! We wensen jou ook een fijne vakantie, een zalig Kerstfeest en een heel gelukkig Nieuwjaar! Groetjes Sigrid, Mesut, Kristof, Marleen, Sarina,Ine, Brenda en Myriam

Anoniem zei

Dag Marijke,

Even een pauze zal je wel goed doen denk ik. Je kan nu ongetwijfeld heerlijk genieten van alle rust en het mooie weer. De Kerstsfeer zal daar anders zijn dan hier, maar troost je, hier is het ook geen witte kerst dit jaar! De regering is gevallen, het is crisis en slecht weer :-) Geniet daar dus maar met volle teugen... je mist hier niet veel denk ik (buiten wat persoonlijke dingen tijdens deze feestdagen)
Je doet dat goed, echt mooi om het allemaal te volgen,...
Ik wens je nog een heerlijke Kerstperiode en dan voor 2009 een mooi vervolg en afloop van je reis, heel lang nagenieten en ontspannen en dan een behouden thuiskomst, maar dat is nog ver weg natuurlijk.
Doe zo verder,
xxx NELE BuSO

Dirk en Linda zei

Dag Marijke,
hierbij nog wat nieuws van 't Kioskplein !
Vooreerst wensen we jou en Roger ook daar - aan het strand en met 25 graden warm - de allerfijnste feestdagen toe !
Hier is het vanaf vandaag ijzig koud met belgische vriestemperaturen en een oostenwind. Gisteren traditioneel kerst gevierd met de jongens, ma en pa en Kris was er deze keer ook bij : van iedereen hele vele wensen en dikke kussen ! Ook van Hilde en Leo : Hilde volgt je verhaal, maar slaagt er niet in om een bericht te sturen, dus vandaar alvast via deze weg ook namens hen : de beste groeten en ze leven met je mee ! Toon en Sam zitten nu in de blok.
Ik hoop dat het bezoek van Roger je goed doet. Blijkbaar dan toch alles in orde met de subsidie ? Dan kan je project in Honduras effectief doogaan : fijn ! Je bent inderdaad wel wat kilootjes kwijt : probeer toch de nodige vitamienekes binnen te krijgen... We wensen je allemaal een boeiende vakantie met Roger en zullen verder je verhaal volgen. (blijkbaar wel iets mis gegaan met je verjaardag.. de dag ervoor nog aan Roger gezegd dat we je een berichtje zouden sturen; doch blijkbaar niet vertrokken.. helaas - desalniettemin : evengoed een plezant nieuw levensjaar gewenst !)
Met oudjaar gaan we samen met Hilde en Leo en Roger Italiaans eten in Hasselt : we zullen zeker op je klinken en in gedachten ben je er voor ons ook bij !
Heel veel groeten uit Beringen !
Linda, Dirk, Toon, Sam, Domien

Dirk en Linda zei

Liefste Marijke

Ik heb enorm genoten van je reisverslagen.Het is zo boeiend wat jij allemaal meemaakt, en wij kunnen het ons alleen maar inbeelden.Chapeau voor wat je daar allemaal doet,Marijke.Je zult je een ander mens voelen als je terugkomt. Wij zouden dat misschien ook eens moeten ervaren.Het is hier nu oudejaarsavond en zitten hier lekker warm bij linda en dirk thuis.Hopelijk kun jij ook het jaar 2009 met veel luister inzetten.Wij wensen je nog veel leuke en leerrijke ervaringen toe; blijf gezond,wees voorzichtig en we hopen dat je in honduras ook weer zult omringd worden door lieve en interessante mensen.Heel veel liefs en groetjes en het ga je goed,Marijke. Dikke kussen van Leo,Hilde,Tinus en Tomas.