Weer thuis...

Sinds woensdag 18 maart heb ik weer voet op belgische bodem gezet na een vlotte reis via Miami en Madrid.
Alles lijkt hier als vanouds, al ben ik met gedachten en dromen nog steeds in Honduras. Aanpassen is niet nodig, maar veel bedenkingen heb ik wel. Wat een wereld van verschil! Vele dingen hier zijn echt wel beter geregeld, er is (ondanks de "crisis") niks tekort, we hebben alle gemak in leven en werken, we hebben het gewoonweg heel goed. Onze regering bakt er wel niks meer van, maar desondanks gaat alles, met iets minder zekerheden, gewoon door.
Wat ik wel heel erg mis zijn de hartelijke mensen die ik mocht ontmoeten, de gedrevenheid waarmee Solidaridad en Ecassef volharden in hun missie om de levensomstandigheden van Ecuadoranen en Honduresen te verbeteren, de blijheid met elke klein succes daarin, de verbondenheid met de natuur en het ritme van leven daar. Ondanks de armoede is er in beide landen een zekere levenslust die wij mogen benijden!
Het werk ginder waar ik aan mocht meehelpen is nooit af, maar ik hoop het op de voet te volgen en te publiceren voor de geinteresseerden op deze blog.
Dit laat me nooit meer los, en als ik nog ooit de kans heb om weer naar midden- of zuidamerika af te reizen zal ik niet twijfelen! Het leven is te kort om dingen niet te doen waarvan je altijd droomde.
Nee, het was echt geen vakantie, maar een ervaring die alleen maar versterkt heeft wat ik altijd al wou weten en meemaken. Hetgeen ik heb willen doen daar is natuurlijk een druppel op een hete plaat, maar ik geloof nog altijd in de pannenkoek die je met enkele druppels al kan bakken!
Gelukkig heb ik twee toffe organisatie getroffen die er op een manier voor gaan waar ik me in kan vinden: ondersteunen, begeleiden en helpen in een mentaliteitsverandering die meer teweeg brengt dan "geven aan de arme landen". Er is nog een hele weg te gaan...
Dank aan iedereen die met interesse meegevolgd heeft, reacties geschreven heeft, gesteund heeft of persoonlijke mails gestuurd heeft.
Zijn er nog vragen of reacties? Je kan ze op mijn emailadres kwijt: marijkevare@hotmail.com

Marijke

1 opmerking:

Unknown zei

Late reactie: je spreekt er echt met passie over. Was je er alleen naartoe?