Zondag 9 november 2008

Deze week was een vruchtbare week: ja, ook letterlijk, de groentenzaden in de serrebakken op school zijn al goed aan 't schieten! Maar ook in het kinderdagverblijf hebben we eindelijk een huisreglement kunnen opstellen om de hygiene, de veiligheid en het gebruik van de keuken te kunnen verbeteren. Het had wat tijd nodig zoals alles hier, maar de aanhouder wint. Ik moet wel zeggen dat we moesten werken met 'een stok achter de deur', nl. dat er zogenaamd een grote inspectie zou komen binnen 2 weken... Er is nog veel werk, het centrum is een van de mooiste en modernste in de hele omgeving van Otavalo, maar met het geld van het BuSO St.Gerardus kunnen we nu nog enkele verbeteringen aanbrengen zoals de aankoop van kleine baños(wc-tjes) voor de kleuters, het aanleggen van een reuzezandbak en als er nog geld over is, de aanleg van een veilige speelplaats ipv een modderige strook met een beetje onkruid...
Op school hebben we de eerste muziekleraar laten komen om een proefles te geven. Het is de bedoeling dat de kinderen hier een basis krijgen van muziek en meer specifiek van de typische indigenamuziek om hun eigen cultuur levend te houden, de kinderen zijn alvast heel enthousiast! De leraar was een virtuoos op al de instrumenten die we enkele weken geleden aankochten. Maar lesgeven kon hij niet echt en bovendien vroeg hij een uitzinnig hoge vergoeding. Jean van Ecassef was heel kordaat en stapte gewoon op na de vergelijking gemaakt te hebben met zijn eigen loon. 'Als ik doorreken' zei hij, 'dan verdien je op een maand de helft van de president van Ecuador'. De muziekleraar was ook aangebracht door een van de leraren van de school die hem direct een contract wou bezorgen, hetgeen zeker niet de afspraak was, ik kon het van ver al ruiken: hij kreeg een percentje als hij hem aan werk kon helpen... Zo gaat dat hier...
Nochthans had ik hem met handen en voeten uitgelegd dat we alle leraren een kans zouden geven mits het geven van een proefles, maar zulke manier van werken zijn ze hier echt niet gebruikelijk.
Vrijdag kregen we bezoek van een bus hollanders die het hele project (kinderdagverblijf, school en Rushitamo) kwamen bezoeken. Ria is een uitermate goeie gids omdat ze hier woont, de taal spreekt en de mensen en hun gewoontes en geschiedenis kent. Met enkele sprekende voorbeelden uit de realiteit kan ze de toeristen een duidelijk beeld geven van het leven hier en hoe alles stilaan in positieve zin aan 't evalueren is. Maar er is nog een (hele) lange weg te gaan.
Het werk begint me te bevallen, de taal ben ik nog lang niet machtig maar het betert stilaan toch. Ik merk ook dat wanneer ik goed geslapen heb alles veel beter gaat, ik herinner me de woorden beter en formuleer beter mijn gedachten. Ze lachen ook wel veel met mijn gebrekkig spaans, maar beter lachen dan huilen, of niet?
Deze week heb ik zelfs enkele keren meegegeten van de keuken in het centro infantil en de school zonder achteraf met buikpijn te zitten. Je moet hier eten aannemen, anders wordt je niet aanvaard. Zelfs als je dan je eten in een plastic zakje meeneemt is het goed (hetgeen ik dan ook doe en achteraf weggeef aan iemand die het meer nodig heeft dan ik).
Gisterenavond ben ik met de groep toeristen gaan eten in Otavalo, een heel andere keuken, heel lekker zelfs, maar ook een pak duurder natuurlijk voor toeristen!
Tussendoor probeer ik wat uit te zoeken voor als Roger binnen een 5-tal weken komt. Waar verblijven, waar naartoe enz... En tegen dan zit de eerste periode er al op! Na een dikke maand ben ik eindelijk wat aangepast en er is nog zoveel werk, maar Tine (de nieuwe vrijwilligster uit Brugge die hier komt voor een gans jaar) zal samen met Angelica zeker nog veel werk gaan verzetten.
Nu nog wachten op de beslissing van de stad Hasselt en de Provincie Limburg of de gevraagde subsidies voor Honduras goedgekeurd worden, indien niet blijf ik misschien wel langer hier op voorwaarde dat ik mijn visum dan geregeld krijg. Vamos a ver...
Naar het schijnt kan je moeilijk reageren op deze webpagina, Jona gaat proberen er iets aan te doen, zeker voor de leerlingen en collega's van Diepenbeek. Anders mag je voorlopig gerust reageren via mijn gewone mailadres .
Tot volgende week.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

hey mama, ik heb gezocht naar een oplossing en probeer nu een berichtje te plaatsen om te zien of dat zomaar gaat... De rest van mn mail komt nog!! morgen (beloofd!!) nu slapen! ben blij dat ge u al wat beter op uw gemak voelt daar. Denk aan je!! kus kus!

Anoniem zei

hallo Marijke

Met veel belangstelling je ervaringen tot nu toe gelezen. Ben nog niet zo een kei in pc gebruik doch sinds Eva in frankrijk is lukt het al wat beter.Ik neem men petje af voor wat je nu allemaal doet en zeker omdat je steeds weer voor verrassingen staat. Tante Mia was met Bernadette naar bibliotheek geweest om je ervaringen te lezen begreep ik. Je ziet dat de wonderen de wered nog niet uit zijn.
We volgen met verdere belangstelling je belevenissen. groeten
lies

Lotje zei

Marijke:

dikke kussen en vele groetjes van groep 6 ... ze missen u!

Anoniem zei

Hallo juf Marijke,
Wij vinden jou een doorzetter. Zo hard werken voor mensen die niet altijd begrijpen welke moeite het jou allemaal kost. Toch fijn dat de plantjes al goed groeien.
Wij missen je allemaal hoor.
We hebben net het lange weekend van 11 11 08 achter de rug. Nu gaan we in één weg door naar de tijd van Sinterklaas. Ondertussen bereiden we de kerstmarkt voor.
Veel van Bruno, Bart, Joris, Jonas, Jimmy, Nicky en Paula

Anoniem zei

Dag lieve Marijke,

Elke week kijk ik met spanning uit of er weer wat nieuws te lezen valt.. Ik vind het echt fijn om je verhalen, je ervaringen te lezen... Zo te horen valt het je (nu) goed mee... Ik vind het echt chapeau dat je dit doet en ook dat je dit volhoudt (zeker omdat het in het begin niet zo meeviel). Voor mij ben je een sterke vrouw met een zeer groot hart. Maar dat wist ik al langer ;-)

Het is hier op school wel anders zonder jou, ik mis u hier toch wel hoor!!! Ik zal dan ook elke week blijven uitkijken naar jouw belevenissen en verhalen..

Dikke dikke kus
Sofie Thysen

Anoniem zei

Lieve juf Marijke,
Deze namiddag hebben we geleerd over Ecuador. We hebben gelezen dat de markt in Otavalo de grootste van Amerika is. Ze verkopen er alles wat de mensen daar nodig hebben. We zagen dat de indianen ook rieten slaapmatten verkopen. Wij willen weten of jij ook op een mat moet slapen.
Seffens begint het weekend, tot volgende week. Benieuwd wat je dan weer te vertellen hebt en hoe het met je gaat natuurlijk.
Veel groetjes van Sebastiaan, Bruno, Kevin V. en Chris.
XXX

Anoniem zei

Hallo Marijke,
Sorry dat je eindelijk iets hoort van mij!
Heb je verslagen en foto's al gelezen en bekeken.Een hele andere wereld.Je bent toch een fantastische madam en ik bewonder echt wat je allemaal doet!
Op school is het weer heel druk,speculaas bakken en dan volgen de worstenbroodjes, de kerstmarkt,...
Nog veel succes en een dikke kus!
Karin