Zondag 30 november 2008

Bedankt aan iedereen die mijn verjaardag niet vergeten is! Zelf was ik niet van plan om hier veel te vieren, ik vind 51 ruim voldoende.. Voel me goed, niet oud, niet jong, en probeer vooruit te denken zonder me telkens mijn leeftijd te moeten realiseren! Bedankt allemaal voor de hartelijke wensen in ieder geval! Vandaag heb ik toch onverwachts een kadootje gekregen van Tine: een mooi lint dat ze hier dragen om hun rok op te houden, kan het zeker gebruiken om mijn te groot geworden jeans mee aan te snoeren.
Veel nieuws is er eigenlijk niet deze week, en fotos (ook niet zoveel) komen een dezer dagen wel.
Deze week heb ik meestal op school gewerkt, ook wat sport gegeven met (hele) korte uitleg in 't spaans. De planten zijn geplant, de afrastering is klaar zodat de honden 's nachts ons werk niet kunnen vernietigen. Vrijdag heb ik samen met Dolores (woont naast de school) stof geknipt om wedstrijdvestjes te naaien zodat ze fatsoenlijk in ploegen kunnen sporten. Morgen beginnen we te naaien. Woensdag heb ik (ja Edith!) engelse les gegeven aan de volwassenen, het zijn zeker beginnende beginners maar heel gemotiveerd, ook degenen die analfabeet zijn. Soms is het ook wel lachen geblazen hoor... "Good morrrrrrning, chellowwww, aai em Jose, etc..."
Wat me wel serieus gestoord heeft deze week was dat er op school om de haverklap vrij gegeven wordt aan de kinderen. De ene keer moeten de leraren uniformen voor de kinderen gaan in ontvangst nemen: geen school! De andere keer is er oudervergadering in de voormiddag: na half 11 geen school meer. Vrijdag moesten er weer inkopen gedaan worden in Ibara voor de nieuwe keuken (waar SGI mee aan betaalt!) : geen school! Elke dag was er iets deze week, dit kan je geen onderwijs meer noemen, maar als vrijwilligers hebben wij echter geen stok achter de deur, dat kan enkel komen van hogerop (inspectie).
Maar los daarvan heb ik nu in tegensteling met andere weekends een fijne zondag gehad: we zijn gaan zwemmen (want dat mis ik toch wel) in Chachimbiro, een dik uur met de bus hiervandaan in warmwaterbaden. Iets heel anders dan bv Thermae 2000, maar toch wel heel deugddoend.
De 2 laatste weken breken hier aan, en als ik bedenk wat er nog allemaal zou kunnen gedaan worden is dat veel te weinig tijd. Jean is bv begonnen om op zijn terreinen een 'vrije markt' op te zetten voor Gualsaqui en omstreken. Daar kunnen de inwoners hun eigen producten dan verkopen aan een eerlijke prijs en de koper betaalt ook niet teveel, zonder tussenpersonen dus. Naar het schijnt zijn bij ons de zogenaamde fair-trade producten helemaal niet fair-trade! Alleen de naam doet bij ons goed verkopen, er zitten wel degelijk tussenpersonen tussen die woekerprijzen vragen. Ergens half december wordt die 'mercado libre' feestelijk geopend met de aanwezigheid van de presidentsvrouw (die van origine belgische is). Jammer dat ik er dan niet meer bij ben.
Vanaf 12 december ga ik Roger hier in Quito afhalen en maken we een vuelta door Ecuador, ben er ook wel aantoe na al deze weken, verheug me om wat meer van dit mooie land te zien en hopelijk ook eens wat lekkerder te eten.
Tot kijk, tot horen, tot mails....

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag liefste juf Marijke,

We willen je ook nog een gelukkige verjaardag wensen.
Chris en Niels geven hier teken dat ze jou 3 dikke zoenen willen geven.
Anthony geeft aan dat hij je heel erg mist.
Ruben en Kevin wensen je nog veel leuke jaren toe.
Geniet van het mooie weer, van het werk, van de mooie omgeving, de mensen,... gewoonweg van alles!

Groep 1: Niels, Anthony, Chris, Anthony, Kevin, juf Ellen, An en Sylvia.

Groetjes!

Anoniem zei

Dag lieve Marijke!

Een hele dikke proficiat met je verjaardag! Ik las dat je dit niet echt wilde vieren, maar dat wilt niet zeggen dat we je hier zijn vergeten hé!
Ik hoop dat het toch een beetje een speciale dag wordt en het wordt zeker en vast een verjaardag die je nooit meer zal vergeten, net zoals al je andere dagen daar!

Vele groetjes en geniet nog van je laatste mooie dagen daar!

En mercikes voor de groetjes in het mailtje aan de personeelskring :-)

Sofie X

Anoniem zei

Hy juf Marijke.
Je hebt een mooie site,mooie foto's.
Ik hoop dat je ng veel krijgt gedaan voor de mensen in ecuador want ik vind het heel sjiek dat ge da allemaal vrijwillig wilt doen.
Ik verschiet er van wat je allemaal al gedaan hebt gekregen daar, echt heel sjiek.
Meester Dirk is ook een hele toffe sport meester we doen echt leuke dingen.
En ik hoop ook dat je reis naar Honduras door gaat, want ik weet zeker dat je daar ook veel mensen zult helpen.
Ik verschiet wel dat die mensen daar zo primitief leven dat zal wel effe aanpassen zijn geweest niet?
Die mensen daar zullen wel echt blij zijn daar dat jij en de andere vrijwilichers zo veel knap werk verichten.
Nog maals ik vind het heel sjiek amzeer u nog en een heel gelukkige vejaardag grtj Micky.

Anoniem zei

dag marujke,
ik heb gelezen dat je het leuk vindt in ecuador. we hebben al leuke sportlessn gehad. en ik wens je nog een gelukkige verjaardag.je doet het vrijwillgers goed vindt ik. hopelijk kom je snel terug wandt we missen je een beetje.
groetjes bjorn.

Anoniem zei

Hallo Marijke hoe gaat het in Ecuador ik vind het heel fijn hoe dat je die mensen helpt.hoe is het eten daar, lekker of niet lekker?
Proficiat met je 51e verjaardag,
wij hebben heel fijne sporten beoefend met meester Dirk. En wij hopen dat je snel terug komt en ik heb hele mooie foto,s gezien.Groetjes Milan

Anoniem zei

hollo marijke,

ik hoop dat je het fijn vind en nog veel plezier hebt.
hebben de mensen plezier?
hoe warm is het daar?
het waren mooie foto's.
voor te sporten zal het wel warm zijn denk ik.
Een gelukkige verjaardag en vier het nog goed
en ik hoop echt dat ons geld goed gebruikt wordt.
maak er nog een goede reis van en geniet er nog maar goed van!
en kom met goede wil terug naar school.
groetjes bob

Anoniem zei

Dag Marijke,

Een dikke proficiat met je verjaardag. Vandaag zal je wel extra veel berichtjes krijgen. Ik lees elke week met veel bewondering over je activiteiten. Nog even en je eerste reisdoel zit erop. Geniet al maar van de idee dat je echte vakantie met Roger er gauw aankomt.
Hier komt de drukte van december er aan,vrijdag komt de Sint,volgende week is er de Kerstmarkt.
Marijke, geniet nog maar van alle attenties rond je verjaardag en tot schrijfs.
Paula

Anoniem zei

Hola Marijke,

Feliz cumpleaños
Como te encuentras al otro lado dal mundo?
He pensado en ti.
Espero que volvamos a vernos pronto.
Que te vaya bien
Mantendremos en contacto.


un amigo para siempre

Anoniem zei

Dag marijke!

Is alles goed?
Heb je er mooi weer?

een gelukkige verjaardag
toegewenst van ons allemaal!

we missen je nu in de les lo
we waren vrijdag naar een, sportbeurs in bilzen geweest!
ik ben zaterdag op sportkot geweest!
Sam is nu gestopt met basketbal en hij doet nu als sport lopen!
Zijn er daar ook toffe mensen?

Groetjes Arnaud en SAM!

Anoniem zei

dag marijke

hoe vind gij het daar

vind gij het fijn in ecuador

wij hebben netbaltornooi gedaan en dat was heel fijn

fijne verjaardag

groetjes van hanna en ishak

succes nog

Anoniem zei

hoi Marijke

is daar alles goed met u
fijne verjaardag !
de hele school mist jou
mis je ons ook
we zijn naar sportbeurs geweest in bilzen
is het daar fijn?
we hebben gewandeld en fotos gemaakt het was heel fijn en met meester dirk gaan schermen en gaan paardrijden en een keer zijn wij gaan voetballen

zijn daar fijne mensen en heb je daar vrieden en vriendinnen
veel succes

groetjessssssss! Nicola

Muriel zei

HAPPY BIRTHDAY!!!!!!!!

Zo een dag mag je niet gewoon voorbij laten gaan, toch een beetje feesten he? ;-)

Dikke kussen!!! Muriel

Anoniem zei

test

Anoniem zei

Marijke,
een heel dikke proficiat met je verjaardag.Je ziet wel een jaartje overslaan zal niet lukken met al die wensen.
Vier goed samen met Roger en hou je goed.
Chris R.

Anoniem zei

Ola Marijke,

Estamos encantados de entender que ya poco o menos te has acostumbrado. Debe de ser muy dificil de hablar otra lengua, de comer platos indigenas a veces sin tener ganas, de experimentar los usos y la cultura enteramente distintos, de luchar con la soledad de vez en cuando etc..
Pero, mantendras, sin duda ninguna.
En poco rato volveras a ver a Roger y podrias divertirse .
Te felicitamos también por tu cumpleaños y que te vayas bién!

Lucien y Diana

Anoniem zei

Hallo Marijke,

Hier ben ik er ook eens mee en niet toevallig vandaag natuurlijk! Bij deze een super gelukkige verjaardag! Toch wel een aparte verjaardag,eh! Kan niet iedereen zeggen dat zij haar verjaardag heeft gevierd aan de andere kant van de wereld.

Enfin, ik vind het nog steeds(en nog meer na alle verhalen die ik al gelezen heb) geweldig wat je weer hebt klaar gespeeld.
Wat mij vandaag heeft verbaasd was dat de fair-trade produkten bij ons helemaal niet zo fair-trade zijn. Dat moet ik bij ons op het werk eens vertellen. Daar pakken ze uit met hun fair-trade produkten. Elk jaar midden september een gratis ontbijt met enkel fair-trade produkten. Yeah, right! Ik eet niet meer mee!

In elk geval, geniet binnenkort van de vakantie met Roger. Dat zal tof zijn! Jullie kunnen beginnen aftellen!

Alvast nog een dikke knuffel van Ferre en tot de volgende!

Ilona

Vera zei

Lieve Marijke
Hiep, hiep, hoera! Vandaag hebben we speciaal aan jou gedacht.
Geniet nog verder van je avontuur.
Knuffels en kusjes, Vera

Anoniem zei

Oepzz,

Ik ben een beetje te laat maar toch nog een dikke proficiat met je 25 ste verjaardag :-)! Ik had er vorige week nog aan gedacht, maar natuurlijk vergeet je dat op de dag zelf!
Geniet er nog van!

Groetjes
Sofie K